login
Inicia sessió

register
Registra't

Construcció d'un violí

Sorpresa!!

Doncs aquesta setmana passada he rebut sorpresa molt agradable. I és que la meva amiga Carla m'ha regalat una marqueteria que ella mateixa ha fet agafant com a plantilla la foto d'un dels meus violins.

Aquesta és la marqueteria en qüestió. Una gran obra d'art i un gran regal!.

marqueteria

Comentaris (0)07-06-2016 18:50:31

Primera viola

Com que fa molt temps que no escric res penjo unes fotos de la meva primera viola que he construit. Es tracta d'un model Stradivari però està feta a base d'una mescla de mesures tretes de molts llocs diferents. El resultat és una cosa bonica però, com que no l'ha tastat ningú encara, no sé com sona.

La tapa és d'avet d'alemanya, el fons de salze de casa meva i el mànec i aros d'auró.

viola1

viola2

Comentaris (0)06-06-2016 14:53:28

viola d'amore 21 .- Desastre

Doncs ha arribat el primer desastre gros del procés.

Al intentar treure la forma em costava molt i he decidit picar una miqueta amb el martell, la tapa és molt més dèbil que el fons i aquesta, sense que me’n adonés, s’ha anat esquerdant. Se m’ha caigut l’ànima al terra però s’ha d’afrontar la realitat i posar-hi remei.

En la foto de sota es poden apreciar 4 esquerdes que surten de les efes i quasi arriven als extrems del plat. És una pena.

IMAG3554

Però enlloc de lamentar-me tant el que he de fer és arreglar-ho. Serà la primera reparació que faci i, com que en tinc nocions, crec que ho podré superar sense dificultats.

El primer pas és omplir de cola les esquerdes assegurant que aquesta entri per tot l’interior. Hi poso cola i obro una mica el plat per tal que s’obri la esquerda i entri la cola. Després, evidentemnt, s’ha d’apretar pels extrems de la millor manera que es pugui, en el meu cas, com que no tinc eines de reparació, apreto amb algun sarjant.

IMAG3558

El següent pas és anar enganxant fustetes quadrades amb la veta perpendicular al sentit de la veta de la tapa a tot el llarg de les esquerdes. Només tinc un sarjantet per anar enganxant per tant trigaré molts dies a acabar.

En la foto de sota es pot veure com enganxo les fustetes que he esmentat. També es pot veure com hi ha cola a les 4 esquerdes que van sortir.

IMAG3559

Com que he d’esperar 24h a que assequi bé la cola, aprofito, mentre enganxi la 2a fusteta, per encolar també els contraaros del costat del fons.

IMAG3563

IMAG3564

Encolats els contraaros he de continuar enganxant fustetes fins a acabar les 4 esquerdes amb paciència i dies:

Quan he acabat d’encolar totes les fustetes les he d’aprimar una mica i viselar, de forma que quedin lo més arran del plat possible.

Amb l’ajuda de cutters i enformadors ben esmolats ho aconsegueixo.

Finalment la cosa ha quedat així: té bona pinta……

IMAG3576

Comentaris (9)11-02-2016 19:28:50

Viola d'amore 20 .- Encolat de la tapa

Avui penjo un video de com enganxo les tapes dels meus instruments, més o menys sempre faig servir la mateixa tècnica, no té massa misteri però és el següent pas que tocava.

En el moment de dibuixar el contorn de les tapes sempre hi marco dos forats per després ajudarme a que quedin centrades. Per la viola D’amore ho he fet igual

IMAG3547

Vaig llimar un parell de broques del 2,5mm. i els vaig arrodonir la punta, d’aquesta manera em queda només un petit palet que el faig servir per inserir-lo a les tapes i a la forma alhora d’encolar-los entre ells. Tant a dalt com abaix:

IMAG3546

Mentre s’escalfa la cola preparo tot el reguitzell de sarjantets per tenir-los aprop ja que la cola asseca molt ràpid i és bàsic anar rapidet.

IMAG3548

I, com sempre, sarjantet rera sarjantet els col.loco ben apretadets:

IMAG3549

Amb la tapa ja enganxada i la cola encara fresca hi passo un pinzell amb l’aigua calenta que he fet servir per escalfar al bany maria la cola. i vaig traient tota la cola sobrant, és millor fer-ho en aquest moment perquè quan la cola està seca és molt més complicat de treure. D’aquesta manera les unions tapa-forma queden netes de restes de cola que hagi pogut sortir alhora d’apretar.

IMAG3551

Finalment penjo el video que comentava més amunt perquè es pugui veure el procés. És una mica llarg però surt tot el que vaig fent

https://www.youtube.com/watch?v=15uywwOad84

Comentaris (4)10-02-2016 00:19:30

Viola d'amore 19.- Roseta II

Us deixo un video de com he anat fent la roseta.

https://www.youtube.com/watch?v=fsg7KtwQxoE

Comentaris (4)29-01-2016 14:23:10

Viola d'amore 18.- Roseta

Viola d’amore 18.- Roseta

Remenant per la xarxa he comprovat que hi ha moltes violes d’amor que tenen una roseta, sembla que estigui enfocada més a les cordes simpàtiques que a les tocades ja que la roseta més o menys acostuma a tenir la mateixa amplada que la amplada d’aquestes.

Com no podia ser d’una altra manera jo també n’he volgut fer una, encara que petita. Vaig estar pensant molt de temps què fer i com fer-la. Es podia fer un cercle foradat a la tapa i fer la roseta amb una altra fusta i deprés enganxar-la per exemple. Jo he preferit fer algo senzillet i foradant directament la tapa.

És una feina bastant meticulosa, però m’hi he llançat.

Lo primer és escolli què fer-hi. Després de pensar força i mirar varis models em vaig decidir de fer algo que tingués a veure amb la meva persona, especialment en referència al meu lloc de procedència:

escut retocat

La creu d’occitània em va semblar perfecta.

Dels models que vaig trobar el que més em va agradar és aquesta creu una mica més estirada. El vaig haver de retocar per tal que, al foradar la tapa, no em quedés només un forat. El que vaig haver de fer és deixar unit el centre de la creu.

escut retocat 2

L’imprimeixo, l’ubico i l’enganxo a la tapa per començar a foradar-la.

IMAG3528

Primer forado amb broques els cercles de cada extrem de la creu.

IMAG3529

Amb una gubia perfilo la forma per tal de deixar un tall el més net possible.

IMAG3530

Amb una mica de paciència repasso tot el disseny exterior de la creu amb gúbies.

IMAG3531

Amb l’ajuda d’un cutter de marqueteria segueixo foradant fins que traspasso el gruix de la tapa. també m’ajudo de paper de vidre, però, com que la meva amiga Carla té una serra de marqueteria ben xula li demano que me la deixi per veure si la tècnica va millor. Efectivament va molt bé però l’avet és de dificil serrar perquè les vetes són molt marcades la serra sempre té tendència a seguir-les encara que el tall hagi de ser en diagonal respecte a aquestes.

IMAG3539

Un parell de fotos més…

IMAG3540

IMAG3532

Comentaris (2)12-01-2016 13:32:48

Viola d'amore 17.- Barra harmònica

En el meu cas la barra la he tret d'un troç d'avet sobrant d'una tapa de violí, s'ha d'aprofitar tot el que es pot!

Així doncs, l'arrenco a base de cops de martell:

IMAG3500

Us podeu fixar que tallo en paral.lel a la veta per després posar aquesta veta en vertical, la barra harmònica ha de tenir lo més recta la veta possible i com més junta millor, la meva no ho és gaire de junta (té poques vetes) però és el que inc en aquests moments...

Amb l'enformador la vaig rebaixant de gruix fins a deixar-la aprop dels 5,5mm. de gruix.

IMAG3501

Després del desvast inicial toca el desvastet una mica més pulidet amb el ribot.

IMAG3502

I quan me'n canso del ribot agafo el ribotet que talla millor...

IMAG3503

Per acabar d'allisar-la la rasco amb la ganiveta i queda estupenda

IMAG3504

I aquí ja enllestida per a ésser instal.lada:

IMAG3505

El primer que s'ha de fer és presentar-la i rebaixar-ne els extrems de manera que casi una mica a ull amb el plat.

IMAG3506

Després la subjecto amb uns sarjants per a poder copiar la superfície del plat al lateral de la barra, això ho faig amb una arandela i un llapis:

IMAG3507

Quan la tinc ja una mica igualada enganxo uns petits taquets d'avet per tal de, menre vaig treient i rascant material de la barra, sempre la posicioni de la mateixa manera i exactament al mateix lloc, així sé que estic teient el material d'on toca.

IMAG3512

I la operació que he anat fent, és el primer video així que no està gaire ben fet:

https://www.youtube.com/watch?v=gugZZMKRSOM

Comentaris (2)29-11-2015 15:23:16

Viola d’amore 16.- Ornamentació

En aquets moments no he acabat el cap i apart d’això no estic massa inspirat, el resultat és que tinc la cosa una mica parada, el que mé em fot és no saber què posar.hi, tot i així un dia vaig tenir un punt inspirat i em va sortir la idea de la primera ornamentació del claviller.

Passant per casa dels meus tiets em vaig parar davant d’un moble ornamentat que tenen i li vaig fer una foto pensant que això podria quedar bé al claviller”… dit i fet,:

IMAG3066

Per dur a terme aquesta operació vaig passar la foto al programa Inkscape per tal de retocar-la i convertirla a blanc i negre i fer-la una mica més senzilla perquè l’espai que tinc a la meva boluta és molt més petit:

captura pag1

https://inkscape.org/en/

Amb la eina de vectorització converteixo la imatge anant tocant les opcions fins que trobo una imatge que més omenys pugui fer servir. El que necessito és que el dibuix que vull plasmar a la fusta sigui el més definit possible per tal que el puguit traspassar, i, si pot ser, que hi surtin pocs detalls ja que jo ho hauré de grabar en un espai petit.

A la dreta de la foto es pot veure com la figura està ja convertida, retocant els paràmetres del programa el que fa és ennegrir més la imatge reslutant o bé aclarir-la molt i moltes altres coses.

captura pag5

En la següent imatge superposo la imatge reslutant que ja crec que m’és útil amb la original, daquesta manera es veu clarament el que he estat fent.

captura pag6

i aquí el resultat final del retoc que he fet. Aquesta imatge en blanc i negre em permetrà que la pugui traspassar a la fusta una vegada n’hagi fixada el tameny final.

captura pag7

Ara toca canviar-ne el tamany per tal d’adptar-lo a la mesura del meu claviller, concretament la posaré a la part de darrera.

captura pag8

Per si de cas n’imprimeixo varis tamanys i al final agafaré el que millor s’adapti al meu espai.

captura pag9

Finalitzada la part que il signore del segle XVIII no hagués pogut fer comença la part amb fusta.

Traspasso amb paper de calcar el dibuix a la meva boluta.

IMAG3097

I començo a “esculpir” us asseguro que això ja és més complicat que lo anterior, el problema més gran que tinc és que, apart de que no tinc eines, tot és molt petitet i costa fer les curvetes i els detallets.

IMAG3098

Aquí us deixo unes fotos de com ha anat quedant.

IMAG3120 IMAG3123 IMAG3144

El resultat és el de sota, no m¡agrada massa perquè sembla na mica txapusser però és lo ñunic que he pogut fer.

En cara falta que li faci alguna cosa al fons del dibuix rotllo piquets o foradets perquè no quedi buit. Però això per la propera entrega.

IMAG3211

Comentaris (2)19-07-2015 23:34:46

Viola d'amore 15.- Cap (cara 3)

Continuant amb el tema...

Començo a definir el nas i els llavis, aquest punt és delicat, els llavis sobretot perquè han de sobresortir del plà de la cara, han de tenir una mica de volum i és dificil donar aquest petit volum amb les gúbies i els enformadors. Per això utilitzo també una mica de paper de vidre i algun llimató.

IMAG2972

Mentre dubto què fer amb el cap el que faig és avançar feina dels clavillers.

IMAG2973

També hi afegeixo més detalls que, en definitiva, són el que li donen un aspecte més interessant al tema. Li faig la orella i li poso una arrecada.

IMAG2978

Continuant amb els detalls... busco la manera de fer que la vena que tapa els ulls sembli una vena, i ho faig....afegint detalls:

IMAG2980

La part dreta de la cara no la tinc gaire pulida encara (dubtes sobre què fer-hi):

IMAG2988

La esquerra està més acabada però encara li falta:

IMAG2987

Per anar fent les ranuretes i tota la pesca el sistema que utilitzo és, 1er amb la gúbia punxo i apreto marcant amb la forma arrodonida de la gúbia que faig servir i després trec el material del voltant amb un petit enformador:

IMAG3004

IMAG3003

Les fotos veig que han quedat horribles aquesta vegada. :(

Comentaris (3)16-04-2015 23:20:22

Viola d’amore 14 .- Cap (cara 2)

Continuo amb el cap, vaig lent per tres motius, 1er perquè no ho he fet mai, 2on perquè estic fent altres coses alhora i 3er perquè no tinc clar com vull fer vàries coses, en especial la ‘ornamentació’. En aquest tipus de caps i/o bolutes ens trobem habitualment cenefes, fulles o dibuixos ornamentats variats, jo encara no sé què fer al claviller i al troç que no és el cap. Això em té una mica parat.

De totes maneres amb el cap de la noia ja en tinc per estona.

IMAG2958

A mida que vaig traient fusta vaig dibuixant constantment amb el llapis la forma de tots els elements que configuren la cara de tal manera que no em passi treient fusta i l’espifii

IMAG2957

Aquí una foto de tot el mànec sencer. La feina serà enganxar-lo a la caixa.

IMAG2965

Comentaris (3)16-04-2015 11:25:13

Viola d'amore 13.- Cap (cara)

Començo a escarbar el cap, només tinc la referpencia del dibuix latera, de front que surti el que Déu vulgui, el deixo a ell decidir. És per això (per lo del lateral eh) que la 'tècnica' consistirà en anar treient fusta dels laterals cap a l'interior, tenint tendència a fer la cara arrodonida, és a dir, a anar treient amb la idea de fe algo arrodonit.

Conforme trec material vaig perdent el dibuix i, per tant, l'he d'anar tornant a dibuixar per seguir tenint una referència.

IMAG2944

Aquí es veu com vaig fent aquest buidat. En un principi es va una mica a sac, vas treient sense cotemplacions fins que, més o menys, t'acostes a les situacions perilloses, com pot ser a la boca, a la barbeta, etc..

IMAG2945

I, en aquesta altra, també es veu clarament la tàctica que faré servir

IMAG2946

En la foto anterior es comencen a apreciar els llavis de la noia. Com podeu veure, al retallar la el perfil d'aquesta, la boca va quedar recta, això és algo que m'ha molestat bastant de com m'ha quedat la boca (ja està acabat el cap) xq no li puc donar la expressió que jo volia.

En la foto següent també es pefila el nas (tranquils tothom que no s'assemblarà massa al meu ja que necessitaria un tronc molt més gros).

IMAG2954

Començo a marcar la forma de la vena dels ulls per anar-la separant poc a poc de la cara. Li faré una mica de volum perquè qudi ressaltada sobre la 'pell' de la noia.

IMAG2950

Arrodoneixo el cap per la part superior donant la forma ovalada que tè aquest i aprodito per escarbar la superfície una mica ondulada dels cabells.

IMAG2949

Utilitzo gúbies i petits enformadors que m'he fet jo.

IMAG2947

Les gúbies m'ajuden molt a marcar i foradar els perfils de tot i amb els enformadors trec el material fins a la marca que he fet amb la gúbia. d'aquesta manera em queda un tall net (de gúbia) en els diferents elements que hi ha al cap (cabells, nas, vena, etc...)

IMAG2948

En les dues foto d'abaix es veu clarament com ressalta la vena de la resta del cap.

IMAG2955 IMAG2956

I fins aquí avui.

Comentaris (2)09-04-2015 23:43:20

Viola d'amore 12.- Cap (contorn)

Glups! això comença a posar-se seriós, és una novetat i, com sempre en aquestes aventures, no sé què passarà. començo a tallar el cap de la noia. Si no em queda bé, o el resultat no m'agrada em sentiré profundament decebut, és per això que per mi és un repe, No he tallat mai res en fusta que no sigui una boluta però això 'd'esculpir' ja śon figues d'un altre paner. En qualsevol cas no em fa gens de por i m'hi llanço de pet, endavant!

El primer que em diu la meva intuició és retallar la forma del perfil (de fet només tinc el dibuix del perfil i per tant no em queda més remei que fer això per començar):

És guapa la nen eh!?

IMAG2918

A més de retallar-ne la forma, l'he de llimar i pulir perquè el claviller quedi a la forma definitva, això s'ha de fer ara, dexar llest el contorn com serà finalment per tallar repecte aquest, no seria correcte anar fent-ho a mida que entalles perquè ara és quan tens una visió global de la forma en general. Aprofito també per marcar les linies del centre i la forma del forat del claviller.

IMAG2917

En aquesta foto borrrosa es pot veure bé com queda la cara de la noia, no s'assembla en res a una noia amb els ulls enventas :-(

IMAG2919

Co que tot i que sóc valent estic una mica acollonit vaig primer a lo fàcil, retallo el claviller i el deixo a la mida final escepte a la part que toca amb el cap perquè encara no sé com la vull acavar.

Faig uns tallets amb la serra i trec material amb l'enformador ben esmolat:

IMAG2924

Remato amb la llima (una bona estona) i amb les ganivetes (en castellà cuchillas de ebanista)

IMAG2925

A l'altra banda igual:

IMAG2926

I, de moment, així és com queda la cosa.

IMAG2927

El Claviller el faré com em doni la gana, ja ho sabeu, i he decidit que faré la part de superior (on s'afinen les cordes simpàtiques) tancada per davant i oberta per darrera i la part inferior (on s'afinen les cordes que es toquen) tancada per darrera i oberta per davant.

Aisò em permetrà 'lluir-me' (o espifiar-la) una mica més perquè tindré més espai per entallar figures o formes i que quedi més maco.

Com que és la primer i única viola d'amor que faré la vull fer lo més rebuscada i complerta possible.

Comentaris (1)03-04-2015 08:11:46

Viola d'amore 11.- Contraaros

Els ontraaros donen una mica de reforç a la estructura dels aros i alhora serveixen per donar més base alhora d'encolar les tapes. Es fan d'avet de la mateixa tapa tallat, en aquest cas, a 8mm. d'ample i 2mm. de gruix.

Ja els tinc fets de fa temps i ara em dedicaré a tallar-los a la mida bona i encolar-los

Aquí tot el tema preparat.

IMAG2753

Abans, però, els hauré de doblar, ho faig, com sempre humitejant les tires i escalfant una peça e ferro de forma rodona (de fet és una plomada de paleta) que guarda bastant l'escalfor.

IMAG2756

Aplico cola calenta i faig pressió amb unes pinces de roba. tot això es fa igual que en un violí.

IMAG2757

I així de maco queda tot.

IMAG2874

Per acavar retallo el troç sobrant dels tacs pel costat on he posat els contraaros. Això ho faig per avançar una mica la feina.

IMAG2763

I aquí teniu una foto del tema acabat.

IMAG2764

Comentaris (3)30-03-2015 00:18:04

Viola d'amore 10 .- Cap (tria del mànec i del disseny)

Al començar el cap em ve un sentiment contradictori, per una banda és el motiu que em va impulsar a començar aquesta aventura, de fet estava buscant alguna boluta de violí, per internet, que estigués una mica decorada, per fer algua cosa diferent.

Durant la recerca em vaig anar trobant amb caps esculpits de violes de gamba y em va començar a agradar la cosa. Seguint buscant vaig topar amb la viola d'amore que ni tan sols sabia que existia i m0hi vaig començar a fixar. Tenia un doble alicient, el cap esculpit i el claviller tant llarg i amb tantes clavilles i de forma estirada. Això em va acavar de convèncer per començar a fer-ne una...però, per contra, no he esculpit mai res que no fos una boluta trdicional de violi i sempre m'ha donat la sensació que en aquest punt de la construcció m'encallaria, o, encar pitjor, em quedaria un nyap i no quedaria satisfet del resultat.

Aquest segon sentiment no ha prebalgut en absolut respecte el primer per tant...mans a la obra!!

Lo primer triar el claviller que més m'agradi, recorco que faré el que empassi per la veterola i triaré el que vuilgui:

Aqui uns exemples del que he anat trobant per internet, el del plànol no m'acava de fer gaire el pès:

clavillera cviola d'amore moennig philadelphia 3 1926l20540head-e1398788301897 l22572head l24747head bisiach_b

El que més m'agrada és el primer sens dubte, em mola molt el retorçament que fa, però abans de decidir dibuixo en un paper tres dels finalistes:

IMAG2834 IMAG2837IMAG2835

Amb els dibuixos a escala ral incorporats al que ha de ser el mànec (extret del plànol) vieg claríssimament per quin em decanto: el més retorçat :-)

Amb el mànec definit i el claviller triat toca el disseny del cap. Faré una noia amb els ulls envenats. A les viles d'amore tradicionals, el cap representa que es cupido amb els ulls envenats perquè "l'amor és cec" , a mi m'agrada més fer una noia i lo dels ulls envenats també em crida la atenció (alhora que en facilita l'esculpit perquè t'estalvia fer-ne els ulls!):

He fet uns quants dibuixos del que podia ser un cap guay, al final el tercer és el que més m¡ha agradat (n'he fet uns quants més però no els poso)

IMAG2502 IMAG2511IMAG2845

Doncs amb els 3 paràmetres ja escollits només queda unir-los entre ells.

Vaig fer una petita proba amb una altra fusta per veure si seria capaç d'esculpir alguna cosa una mica decent, la veritat és que no les tenia totes però al practicar na mica vaig veure que almenys ho podia probar.

IMAG2841

He fet una foto del dibuix per obrirlo amb el programa Inkscape que és un programa lliure i gratuit de dibuix vectorial molt bó (com el freehand o l'illustrator) i ampliarla al tamany que ha de tenir perquè el dibuix que he fet é massa petit.

https://inkscape.org

Amplio el dibuix i limprimeixo en varis tamanys per veure quin, més o menys, encaixaria amb la mida del mànec

IMAG2868 IMAG2869

Calco el dibuix en el paper on tinc dibuixats ja mànec i claviller i l'enganxo al bloc de fusta d'auró que utilitzaré

IMAG2694 IMAG2870

Comentaris (2)25-03-2015 23:53:45

Viola d'amore 9 .- Fons (doblat)

Com ja he dit anteriorment faré el fons plà, no arquejat i un dels motius és que m'agradava molt l'angle que hi havia a la part superior.

Primer he de fer buidat de la forma i després n'agafaré l'angle com a base per doblar el fon

IMAG2849

Per marcar una linia faig servir una tira de plàstic que, al ser flexible, em permet recòrrer les parts curvades sense perdre la rectitud

IMAG2850

IMAG2851

IMAG2852

Tallo una mica a ull i després ja afinaré.

IMAG2853

El tac superior també ha de tenir la mateixa inclinació i em toca llimar una "miqueta". La veritat és que aquesta "feina" va de llimar sabeu.

IMAG2854

No sé si es veu bé del tot però aquí la petita inclinació ja està feta.

IMAG2855

Aquí tampoc es veu gaiebé.. :-(

IMAG2856

Encara que no es vegi bé hi és, no us preocupeu, i, com que hi és, ara toca fer-li el canvi de rasant al fons.

Marco el punt per on he de doblar a partir del punt on he fet la inclinació, punt que he agafat del plànol

IMAG2858

Faig una regateta lo més recta possible, com veieu m'ajudo d'un pal xq sigui més senzill i fàcil.

IMAG2859

Aquí la regata feta. Ja us aviso ara que, encara que quedi precisosa (ejem), no la he fet correctament!!, l'he fet amb massa 'V'.

IMAG2860

Per doblar un troç tant gruixut de fusta (deu tenir uns 3 mm. de gruix) ho faré com diu el manual (que no existeix), amb calor i humitat. Mullo la fusta, escalfo un tarugu de ferro i au.

IMAG2861

IMAG2862

Per assugurar el doblat, uso el ferrot com a pès i deixo assecar un dia sence

IMAG2863

IMAG2864

Comentaris (2)15-03-2015 21:47:11

Pàgines: 12345  <>