login
Inicia sessió

register
Registra't

Construcció d'un violí

14.- Acabat de l'interior

Ja tinc els contraros per enganxar la tapa.

Ara toca arrodonir els tacs superior i inferior i, amb les fulles d'ebanista, pulir l'interior per treurs els regalims de cola que hagin pogut quedar

I aquí el tema acabat:

abans de tancar la tapa envernissaré l'interior i el posaré a assecar

Evidentment el vernis l'he fet jo, en alguna altra entrada ja explicaré com l'he fet.

Aquí dos dels meus fillets posant-se morenets, els poso per assecar les fustes i el vernis que acavo d'aplicar al petit

faig un forat al tac inferior amb una broca i després el faig cònic amb l'escariador (el mateix que faré servir per les clavilles)

Després li poso una peça, made by Marcus per adaptar-la al motoret d'una cambra de UV's que vaig fer per assecar els vernissos.

Porto unes 3 hores intentant pujar un video de la cambra d'UV's que em vaig fer fa mig any però davant la impossiblitat tècnica i la pèrdua de la meva paciència he decidit desistir i penjar un parell de fotos.

ç

Amb aquestes dues fotos un es pot fer una idea de què és una cambra d'UV's

És hora doncs d'enganxar la tapa!!

Comentaris (2)31-07-2013 23:58:32

13.- Contraaros de la tapa

Enganxat el fons continuo per anar a per la tapa.

Desensamblo el tinglado i puleixo amb rasquetes una mica l'excés de cola que hagi regalimat.

Treure la plantilla és un suplici, en teoria quan enganxes els tacs ho fas amb cola calenta, però a mi sempre em fa mandra i opto per cola blanca, la qual, no es pot retirar amb calor, només tallant-la amb un cutter molt finet, i m'hi estic hores!

Un dia em vaig dedicar a tallar tires de la resta d'una de les tapes d'abet que he fet servir per fer els contraaros, per tant faré servir aquestes tires avui.

El procés és, evidentment idèntic als contraaros pel fons: els deixo a 5 x 1,5 mm., els doblego, els enganxo amb cola calenta (ara sí que la mandra no val) i els subjecto fins que assequi la cola amb pinçes del super.

Aquestes pinces les vaig adaptar, al seu dia, tallant-les-hi la punta cosa que és necessària perquè quan tens la plantila posada (quan fas els contraaros del fons) la punta de la pinça tocaria la plantilla i no podries apretar el contraaro (vaja rotllos que explico)

A les C's, els contraaros, entren dins del tac per tant s'ha de fer una canaleta per poderlos-hi inserir:

Amb el regiment de pinces els apreto i ho deixo tota la nit...

Comentaris (1)27-07-2013 01:28:51

12.- Ensamblatge del fons amb la caixa

Una vegada tinc a tota la familia, és el moment de que quedi unida.

Enganxo el fons primer (que és el cantó pel qual vaig enganxar els contraros)

PEr fer-ho faré servir cola calenta, el motiu és que era la cola que hi havia a l'època d'stradivari & company i que permet desensamblar el violí per si se li ha de fer alguna reparació. Ńomés aplicant aigua molt calenta i paciència podriem desmontar un dels plats d'un instrument montat.

Foto de la familia:

Aquesta cola està feta de colàgen , barrejada amb aigua calenta es desfà i al bany maria es barreja i disol pefectament a l'aigua i queda líquida per poderse aplicar.

Li poso una quantitat d'aigua a ull, procurant que tapi una mica la superfície deixada pels granulets de cola, ara l'he de deixar esperar uns 15min. i anar remenant perquè té tendència a fer grumolls.

Mentre reposa preparo els sargentets que faré servir per apretar la tapa per tenir-los apunt i poder fer-los servir ràpidament, ja que la cola calenta es refreda de seguida i hi ha vegades que, com t'entretinguis una mica, se t'ha assecat .

Aquestst sargentets els vaig fer quan vaig construir el 1eviolí

Aquí l'exèrcit apunt per atacar

JA tinc barrejats els granets de cola amb l'aigua i poso la mescla al bany maria

Així queda d'espessa

finalment i, amb l'ajuda dels foradets que vaig fer els primers dies als plats, aplico la cola i apreto ben fort!

Comentaris (3)26-07-2013 01:06:57

11.- Fons 3: graduant el plat

El següent pas és graduar el plat, ja conformats amb l'arquejat exterior, ara només ens hem de concentrar en buidar fusta i anar deixant els gruixos a:

Gruix general: 2mm.

Gruix al centre: 3,5mm

Marco el contorn 7mm. de l'extrem. aquesta marca em delimitarà les zones a no buidar, que seràn les que aniran en contacte amb la caixa quan ho encoli tot.

I començo a buidar, primer amb gubia i després amb els ribotets i després amb les rasquetes.

i.... al cap d'unes quantes hores el resultat és aquest

He deixat el plat a fa#, una mica bèstia per algú que comença a tocar el violí, ja que, aquest, sonarà fort però serà dificil de tocar.

Però com que també em serveix de pràctica per porbar coses, doncs el deixo que soni guay (ja veurem què passa) i miro si la teoria concorda amb la pràctica. :-)

Comentaris (0)15-07-2013 23:50:00

10.- Fons 2: arquejat

Amb el filet inserit a la seva ranura ja puc començar a fer l'arquejat exterior (o bombatura).


Faré servir el mateix sistema que per la tapa i per tant, primer adaptaré la curatura barroerament a la forma de les plantilles i després amb el compàs de corbes i les rasquetes l'aniré pulint.

Començo rebaixant l'alçada del plat amb un ribot gran a 14,4mm (segons les mides del full aquell que tinc)

i adaptant la mida longitudinal a la curvatura de la plantilla:

Continuo fent canals per cada una de les plantilles transversals, en total n'hi ha 5 i s'acostumen a fe dels punts d'inflexió del contorn del violí (é a dir, a cada un dels punts on la forma canvia la seva cuvatura):

Una vegada he adaptat totes les plantilles agafo el compas de corbes que m'he fet jo mateix, com veureu a les dues següents fotos és una tonteria fer-lo, de fàcil que és.

Amb el compàs traço les corbes de nivell de tot el plat, aquestes m'informaran de la deformació d'aquest, cosa que és practicament imperceptible a ull nu.

Per traçar les corbes la base de sota del plat ha de ser completament plana, si no és així, el dibuix de la corba resultant sortirà erroni perquè els punts de referència sobre els que s'ha traçat difereixen en alçada respecte uns dels altres i, per tant, es traçaria una corba que no ens definiria el contorn superior correctament,

Amb el mapa de corbes fet (al principi en fer-ne poques és suficient), veiem si ens hem desviat una mica alhora que feiem la superfície tenint les plantiles com a referència.

En la foto de sota es veu claríssim que la superfície generada amb les plantilles no és simètrica. Ara toca, doncs rascar pel cantó inferior esquerre i per la dreta una mica també, aniré rascant fusta amb les rasquetes fins que les corbes resultants siguin una simetria acceptable.

Aquest és l'aspecte amb el que queda després de tot , no és

Comentaris (3)15-07-2013 23:36:33

9.-Fons 1: Ensamblatge i filetejat

Ja m'ha arribat la fusta pel fons. És una fusta molt bona, té un assecat de 10 anys i un bon flamejat.

La fusta usada en els fons dels violins és la mateixa que pels aros i pel mànec, auró.

Fons: 100€

No és gens barata i és important que sigui bona, es diu que el fons és que dona potència de so al violí.

Començo reduïnt l'extrem del cantó per on uniré els 2 troços (igual que he fet amb la tapa) perquè no hagi de riotejar tant perquè em quedin completament llisos.

Amb el ribot molt ben esmolat, alliso la superfície de la base de la unió de les dues peces i hi situo l'estructura dels aros per marcar els foradets que faran de guia perquè no m'equivoqui al enganxar el fons als aros.

Trepano els foradets igual que vaig fer amb la tapa, vigilant que quedin ben perpendiculars i rectes.

Amb el cos encar amb els sarjants marco el contorn del cos a la tapa i pinto el contorn que tindrà aquesta amb el sistema de l'arandela,

Retallo el contorn amb la serra de cinta, manualment em nego peruquè és una fusta bastant dura i em fa predre la paciència.

Una vegada retallat huria de llimar el contorn per acavar-lo d'adaptar a la seva figura però, com que la fusta que he aconseguit era molt gruixuda, em queden unes parets a llimar massa bèsties i per això prefereixo rebaixar tot el conjunt fent més prims els extrems i, d'aquesta manera , em costarà menys de llimar-los per acavar de donar la forma definitiva.

Ara toca allisar el perímetre a 8mm, d'ample i 4mm d'alt per traçar el camí del filet.


Amb el camí plà i traçat començo a filetejar amb el gramil que em vaig fer fa temps.

Est`fet d'alumini i les fulles són del leroy merlin adaptades pel gramil.

Amb el gramil marco el traçat i amb un cutter el faig més profund, s'ha d'anar amb molt de compte i paciència, Després, amb un buidador de vetes, trec la fusta de dins del traçát formant un canalet.

La profunditat de la canaleta ha de ser d'almenys 2mm., que és l'ample del filet, perquè després d'enganxar-lo en rebaixarem la profunditat perquè les vores del plat quedin una mica còncaves, cosa que el fa més bonic.

El filet decora i alhora para les possibles esquerdes que es puguin produïr (especialment a la tapa)

Comentaris (0)23-06-2013 17:29:30

8.- Tapa 3: efes i barra harmònica

Doncs el procediment per saber quines efes habia d'utilitzar ha estat el mateix que durant tot el procés, les he reduit d'unes d'un violí 4/4 i el que ha sortit és això:

El material el trec amb un cutter amb una fulla primeta i les remato amb una mica de paper de vidre enganxat en alguna superfície rodona, en aquest cas la xeringa d'insulina del meu gat :-)

El lloc on he de colocar les efes el sé gràcies al full amb les mesures que vaig obtenir els primers dies, que em diu on s'ha de colocar el centre d'aquestes (que és on anirà allotjat el pont) i la distància entre els forats superiors, amb aquestes dades ja sóc capaç d'ubicar-les.

Amb les efes quasi acavades, em dona la sensació que no les acabo mai perquè les estic constantment retocant (signe inequívoc de la follia soa la qual estic avocat) començo a perfilar la barra harmònica.

Longitud: 240mm.

Gruix: 4mm.

Alçada al pic més alt: 9mm.

Ben bé o sé perquè serveix, però pel que he llegit serveix per aguantar la pressió de la pota esquerra del pont i alhora transmet la vibració per la tapa. Personalment crec que també és una eina per reafinar la tapa (la vibració de la tapa) degut a la caiguda de freqüència que pateix al inserir les efes.

Convé que sigui del material més sec i menys pesant que tinguem.

En el meu cas utilitzo una barra amb un espaiat elevat entre les vetes, perquè és la que tenia per allí i sembla bona.

Antigament les barres armòniques es treien de la material sobrant de la tapa.

Començo fabricant la barra a les mides establertes i adaptant-la a ull a la tapa.


Marco la forma de la base on anirà allotjada amb una arandela.

Ja queda més o menys llesta per anar afinant la superfície de contacte de la barra amb la base , la qual he de ser total i sense espais que no quedin tocant.

Per aconseguir que el contacte sigui de tota la superfície inferior el que faig és posar unes fustetes, que després treuré, que em serviran de guia per allotjar la barra encara no pulida, entremig de les fustetes hi posaré paper de vidre de forma que pugui posar la barra a sobre i anar rascant-a a sobre el parper de vidre que tindrà la forma de la base.

Vaig movent la barra per sobre el paper amb moviments molt lleugers però apretant perquè em vagi llimant el material de la barra que està en contacte amb la superfície. Quan tota el paper quedi marcat de pols vol dir que tinc contacte amb tota la superfície inferior de la barra i la base de la tapa.

una vegada aquí treuré el paper de vidre i colocaré la barra directamet a sobre la tapa a veure què tal encaixen.

Finalment, després d'afinar el plat, la barra queda així.

Comentaris (2)23-06-2013 17:11:25

7.- Tapa 2: buidat interior i calibrat

Amb la forma exterior de la tapa enllestida (i ben llisa i pulida) començo el buidat interior; giro la tapa, l'adapto a la meva plantilla de subjecció i comneço a escarvar amb gubies i després a allisar (a grosso modo) els canals deixats per les gúbies.

Tot això ho he de fer sense passar-me del gruix que ha de tenir, que en el cas que m'ocupa és:

Gruix general: 2,2mm.

Gruix a l'anima: 2,5mm.

Gruix als vèrtexs: 3mm.

El procediment és anàlog al que he fet amb l'arquejat, 1er gúbies, 2on ribotets, 3er rasquetes.

Quan estic molt aprop del gruix final he de passar dels ribotetes a les rasquetes que em permeten treure material molt poc a poc, a décimes de mm. o menys per passada i, d'aquesta manera, controlar que no em passi del gruix que ha de tenir la tapa.

Per controlar això precisament em vaig fer ja fa temps aquest micometre casolà:

Realment no fa falte res més, es tracta d'un peu de rei de plàstic adaptat a una forma que em permeti mesurar els gruixos a tot el llarg dels plats.

Amb el meu micròmetre casolà constantment medeixo els gruixos de tot arreu per anar afinant la tapa, El procés d'afinació no l'explicaré perquè és llarg i tediós però estracta d'anar mesurant la freqüència amb la que vibra la tapa fins a assolir la freqüència que es vol.

Fins aquí el procés de desvast i afinació, ara ja podem foradar les efe's.

Comentaris (1)11-06-2013 00:58:57

6.-Tapa 1 : ensamblatge i arquejat

Mentre s'asseca tot l'entremat de contraaros aprofito per començar la tapa.

La fusta utilitzada és d'avet (picea abies), la tapa, per mi, és la responsable bàsica de la sonoritat de l'instrument acavat, és per aixó que convé triar una fusta bona.

Les millors fustes per tapes provenen d'arbres que hagin tingut un creixement lent (i per tant les vetes estiguin molt juntes). Es poden trobar tapes èr internet. Jo les compro a Cremona tools, abans les comprava a Madinter però han deixat de tenir-ne, sembla que estiguin més per les guitarres

www.cremonatools.com

www.madinter.com

Preu de la tapa: 50€ (iva inclòs) + preu del transport

La tapa està conformada per dues peces undies entre si pel mig, del tronc de l'avet d'en fa un tall radial en forma de pastís, aquest tall es parteix pel mig i s'en fan dos troós que s'enganxaran amb cola per l'extrem formant una 'teuladeta'. Això es fa per mantenir la simetria i que els dos cantons de la tapa vibrin de manera similar.

Lo primer, doncs, és allisar del tot l'extrem per on s'uniran les dues parts i que quedin perpendiculars a la base plana de cada part.

agafo la tapa amb un sarjant a sobre d'una base plana elevada de la taula per poder recolzar el ribot a la taula i passar-lo per l'extrem de forma que, al treure el material amb el ribot, em deixi aquesta superfície perpendicular al terra de la taula, i per tant, perpendicular a la base de la fusta.

Una vegada encaixen els dos extrems de cada fusta a unir (sense que hi passi llum pel mig mirant acontrallum la unió), em fabrico una mini estructura improvisada per enganxar-los, fixo una de les parts per després apretar l'altra a aquesta fixada. ho faig aix-i perquè sempre s'em mouen molt les dues fustes si les enganxo directament, sense fer aquesta mini estructura.

Aquí es pot observar la 'tauladeta' que queda al unir els dos troços de fusta que conformaràn la tapa.

Finalment l'engaxem amb sarjants llargs

Una vegada enganxades les dues parts alliso la part plana, que serà on marcaré la silueta de la tapa.

Planto la base i faig coincidir el centre amb la linia central de la junta. Marco l'extrem superior i inferior.


Marco una petita marca a 2 mm. cap al'interior de la ratlleta dels exxtrems (amb una broca del 2) amb la intenció de fer-hi un doradet (em servirà despŕes alhora d'encolar tapa i unera

Utiitzo una fusteta amb un foradet ja recte que em guiarà alhora de fer el el forat a la tapa

Agafo el contorn fort amb els sarjants i forado, també marco la linia del contorn de la tapa, basant-me en el contorn dels aros que ja tinc fet i utilitzant una arandel.la per marcar a una distància constant el d'auest.

Retallo amb la serra de cinta (val molt la pena tenir-ne una)

Es poden observar els forats fets aneriorment.

Ara tocaria llimar el perfil que ha quedat de serrar-lo per ajustar-lo al que hem marcat, però preferixo desvastar i deixar els extrems de tot el perímetre més prim de manera que no hagi de llimar tant. Això ho faig amb gúvies:

I ja tenim el perfil de la tapa. ara toca repassar el contorn i deixar-lo a la forma que he marcat amb el llapis enteriorment.

Amb llimes i paper de vidre repasso el contorn per deixar-lo a la seva forma definitiva.

Adapto el meu motllo amb el que faig els violins normals per a poder utilitzar-lo amb aquest tant petit.

Começo a fer el canal a on anirà el filet

Aquí poso un detall del canal, després de marcar amb el gramil l'haig d'anar ent profund amb un cutter finet i amb molt de compte de mantenir-ne sempre els dos costats paral.lels.

Ja tinc fet el canal, aquí es pot veure el gramil que em vaig fer en el seu dia ja que un de normal costa uns 50€.

També, una vegada fet del tot el canal, preparo i dono forma al filet perquè encaixi als punts on s'uneixen i quedi maco.

Abans d'encolar-lo al canalillo el poso per veure que queda tot bé i perquè vagi agafant la forma.

En aquest cas el filet és de fibra perquè és més fàcil de treballar i no cal aplicar-hi calor per doblegar-lo.

Filet: 3€ + enviament (comprat a cremona tools)

Aquí tenim el filet enganxat. S'ha d'enganxar amb cola calenta per si s'hagués de desencolar .

Mentre s'asseca la cola (6 horetes) vaig fent les plantilles per l'arquejat.

El que he fet ha sigut el mateix de sempre, agafar els planols d'un 4/4 i reduir-los amb l'ordinador.

Els imprimeixo, els encolor a un suport rígid i els tallo amb la serra de cinta:

Una vegada seca la cola ja començo a desvastar (primer fort i mica en mica amb més cuidado) seguint la forma de les plantilles.

Primer sempre faig la longitudinal (la més llarga) i dspŕes les 5 altres, ho faig així perquè la longitudinal és la que em marcarà l'alçada a la que hauran d'anar les altres.

quan he acavat li passo una mica un ribotet per allisar totes les irregularitats que surten al desvastar amb les gúbies:

Quan ja està més o menys llis és quan comenó a passar una rasqueta amb forma per anar pulint'-ho tot:

Amb el tacte pots anar veient les diferències entre els dos costats de la tapa.

Amb diferents rasquetes de diferents formes i una mica de paciència i amor per la feina podem aconseguir un arquejat final ben fi i llis.

Al de la foto següent li falta una mica per pulir , amb una llum de costat es poden apreciar els petits defectes que amb llum natural no s'aprecien:

I fins aquí l'arquejat o bombatura exterior ara començarem la part interior.

Comentaris (0)02-06-2013 23:14:52

5.-Contraaros

Els contraros són unes petites tires de fusta que serveixen per donar rigidesa a la forma arrodonida dels aros (sobretot per quan treus el motllo) i que donen més superfície de contacte per quan s'enganxin les tapes.

Per un violí 1/2 han de ser:

Gruix: 1,5mm.

Ample: 5mm.

De moment només faig els contraros del fons ja que serà la primera de les tapes que enganxaré.


Faig el canal als tacs per a encavir-hi els extrems dels aros de les 'C's', aquests, van situats a l'interior dels tacs per donar més força a tot el conjunt .

Escalfo una plomada de ferro que tinc per doblegar els contraaros els quals els he posat en remull una estona abans.

Amb la plomada ven calenta i el contraaro remullat, el doblego com si res i li dono una mica la forma interior dels aros.

Els encolo amb cola calenta i els apreto amb pinces perquè s'enganxin a la estructura dels aros.

Demà, quan estiguin secs retiro les pinces, miro co han quedat i puleixo la superfície creada amb la taula de paper de vidre.

Comentaris (3)02-06-2013 22:54:58

4.- Boluta

Encara no tocaria però, paral.lelament a tota l'altra feina he començat a fer la boluta. El plànol per guiar-me l'he tret d'un plànol d'un 4/4 i l'he reduit, tal i com he fet amb la plantilla.

Una de les mides més importants a tenir en compte alhora de fer un vioĺí és la longitud de la corda vibrant. Aquesta distància ha de ser una de concreta, i, en ens vindrà marcada per 2 cotes, la distància de la selleta superior (punt on acaben les 4 cordes de dalt de tot) a l'extrem superior de la caixa, i la distància de l'extrem superior de la caixa al pont.

En el cas que m'ocupa:

Longitud de corda vibrant: 285mm.

Selleta - extrem superior: 114mm.

extrem superior - pont: 171mm.

Per tant he hagit de tenir en compte que la boluta, desde el punt on posaré la selleta ha de fer com a mínim més de 114 + 6 mm. Aquests 6mm. són un petit marge que li dono més la distància que entrarà el colze del mànec quan l'enganxi al cos de la caixa (això es fa al final).

Començo, doncs, amb el perfil del mànec i de la boluta que vaig tallar el mateix dia que la plantilla i hi marco unes línies per les que aniré serrant i desvastant el dibuix de la espiral.

La fusta emprada és d'auró, la mateixa que la dels aros i la del fons de la caixa. Jo la compro a Madinter,

Boluta: 12€ (sense iva) + transport

També marco la linia del mig i el dibuix de la part longitudinal del conjunt per no passar-me al serrar i tenir una referència de com hauré d'anar tallant i treient material.

Vaig treient material guiant-me per les linies amb la serra i amb gubies.

Amb una rasqueta esmolada començo a afinar una mica les zones desvastades per les gúbies per tal que quedi finet

I aquí deixo unes fotos més del procés de la boluta i del violí que estic acavant mentre he començat aquest últim.

Podreu compara les dues bolutes.

La boluta va agafant forma, bé, més aviat finura, de moment és el que tins, i ja està força bé tenint en compte que tinc 10-15 min al dia per anar treballant, aquí us deixo fotos de la boluta tal i com està ara i de la caixa de l'altre violí que estic acabat.

Comentaris (2)28-05-2013 00:37:17

3.- Aros

Els aros són tires fines de 1mm. de gruix constant que faràn de paret, la fusta és d'auró igual que la del fons i la de la boluta.

Per enganxar-los pirmer se'ls ha de donar forma amb un ferro ben calent, deixant-los en remull durant una bona estona.

Per rebaixar els aros a 1mm. uso el ribot molt ben esmolat

S'enganxen primer les C's


Rebaixem el que ha sobrat i li fem la forma de punta perquè quan enganxem els laterals , aquests, montin just a sobre dels aros de les c's

I el resultat final és aquest

Retallo i acabo de pulir una mica els cantos. Ho deixo tot a escaire i ja puc començar a marcar el perfil de la tapa i del fons amb el contorn que ha resultat.

Comentaris (0)28-05-2013 00:07:02

2.- Tacos

Amb la plantila ja feta el seqgüent pas és enganxar-hi els tacos. Aquests són unes petites peces de fusta que aniran situades a dalt i abaix i a cada una de les puntes de les 'C's' i és el que farà de base per l'estructura de les 'parets' del violí

Tallo els tacos una mica més grans que l'alçada que tindran els aros (=parets de la caixa), en aquest cas, violí d'1/1 a uns 30mm per després rebaixar-los a 27mm. que és l'alçada estàndar per aquesta mida.

Els enganxo a la plantilla amb cola calenta, només una miqueta perquè després els hauré de desenganxar de la plantilla.

I aquest n'és el resultat, amb la plantilla del perfil marco la forma de les puntes de les 'C's' i de la part superior i inferior per després anar donant la forma correcta als tacs, ja que és on enganxaré els aros que conformaran les 'parets' del violí.

Comentaris (0)27-05-2013 23:48:16

1- La plantilla

El primer pas és aconseguir els plànols d'on sigui. Per internet hi ha poca cosa i menys per un violí d' 1/2 per tant l'altra opció que em queda és aconseguir alguna taula amb mesures genèriques i després anar afinant els plats amb la intuició. Les mides bàsiques sí que són fàcils de trobar. Jo les he trobat aquí:

http://woodsoundstudio.com/setup.htm

Amb aquestes dades ja tinc algo per començar: el tamany de la plantilla.

El que faré serà agafar la plantilla d'un 4/4 i reduïr-la a la dimensió que necessito.


Com que no he torbat res per un violí 1/2 el que he decidit fer és reduir amb l'ordinador ua plantilla que sí que he trobat, per un 4/4 al tamany que he tret de la taula anterior.

Evidentment no es pot fer cas de les mesures aquí indicades ja que aquesta plantilla quedarà reduida al tamany de la caixa d'un 1/2.

Enganxo la plantilla a un talulell de contraxapat i la retallo i aprofito per fer el mateix amb la boluta.

PEr la boluta he escairat prèiament el troç d'auró abans d'enganxar-li el paper amb el contorn. La fusta utilitzada és un bloc d'auró que és la mateixxa fusta que el fons i els aros i costa 12€+IVA. comprada a


www.madinter.com


També faig una plantilla de fullola per després marcar els cantos de les 'C? de manera que les pugui pintar a sobre els tacos sense problemes.
LA presento a sobre de la plantilla del contorn i hi faig un parell de forats per després poder respectar la simetria.

Amb tot això ja tenim la plantilla feta! :P

Comentaris (3)17-05-2013 08:20:06

Pàgines: 12345  <>