login
Inicia sessió

register
Registra't

Construcció d'un violí

24.- Cordal

No volia però al final m'he decidit a fer el codal també, com que he d'anar esperant a que cada capa s'assequi (i són entre 2 i 3 dies per capa) aprofito per fer altres coses (apart d'acavar el tercer violí que tinc completament abandonat desde que vaig començar aquest).

Aquest és el reguitzell de fustes que he anat acumulant desde que em va entrar aquesta dèria:

En trio na de fosca i una mica dura

Començo a perfilar-la

Li faig amb gúbies la concavitat de sota

Amb l'ajuda de raspes metàl.liques la alliso i la deixo maca, també he fet els forats on aniràn allotjades les cordes, no hi ha manera que em quedin en linia recta!!

Trepanantt els foradets per la corda

Fent el canalet on s'allotjarà el reposacordes.

El reposacordes el faig de banús, una fusta dura baja, li dono la forma i amb vàries eines el vaig adaptant.

Ja llest per ser enganxat, maleits forats!!

I aquí el tenim.

Li faig les canalets amb la serra de marqueteria i li poso un afinador per la corda de mi.

Altres cordals que tinc fets, en falten 2 que els tinc montats als violins ja fets.

Comentaris (2)16-08-2013 00:46:53

23.-Envernissat 2: pigment

De moment ja té 3 capes del vernís daurat que vaig fer i cada vegada llueix més.

Ara toca aplicar-li el color. Jo li posaré un marró vermellós ja que tinc un pigment que vaig comprar a la casa parramón i era l'únic que tenien, però ja m'agrada. El meu primer violí el vaig fer amb aquest color i queda bé.

Poso una quantitat més o menys de pigment (no tinc ni idea de quin pigment és perquè el paio tampoc ho sabia, m'el va donar d'un que va trobar per allí)

Com que el que he de fer és barrejar-lo amb el vernís que es tic envernissant la meva víctima, agafo una mica d'aquest mejunje per immediatament barrejar-los

Aquí es pot apreciar una mica el color del vernis, tira a daurat.

Barrejo de forma barroera i amb l'espàtula vernís i pigment

Com que el pigment vé en forma de pols (grànuls, més aviat) perquè s'incorpori a la perfecció amb el vernis i el col.loregi he 'd'aixafar' molt bé els granets de pigment amb el vernís.

Per fer-ho hauria d'utilitzar una moleta i apretar mentre giro la barreja que he fet barroerament. Com que no tinc moleta (i són molt cares) me n'he fet una amb un troç de mirallet trencat que tenia per casa i dues fustetes.

La qüestió és anat donant voltes a la barreja mentre l'apretes, d'aquesta manera es destrueixen els granets de "sorra" i el vernís pot absorvir el color. Per a que tot això es pugui dur a terme necessito una moleta i un vidre sobre el qual apretar.

Aquest color vermellós que sembla que no hi hagi res serà el que recollirem i l'utilitzarem com a capa de color.

Es pot observar la moleta casolana que m'he fet.

Recullo la part que interessa amb l'espatula.

I la poso en un recipient

Es pot veure el color vermellós de la barreja ja feta.

Agafaré unes mostres que tind d'abans, del vernís i miraré com queda el color

Heus-el aquí.

Comentaris (4)15-08-2013 23:22:14

22.- Envernissat 1

Doncs com que la paciència que tinc com a virtut, durant el procés de la construcció, la perdo a les últimes etapes d'aquesta, no puc fer més que posar-li la primera capa de vernís.

Primer un tapatporos que consisteix en una barreja d'aigua i gelatina que venen aquí

www.oldwood1700.com

Tambés es podria fer amb ou i no sé què més , però has de tenir molta paciència.

i després la primera capa:

En el primer vernís que vaig fer, vaig utilitzar Aloe en pols (un pigment) , aquest és el causant d'aquesta tonalitat daurada que queda.

Comentaris (2)06-08-2013 00:15:21

21.- Vernís

Amb la màquina ja pulida i llesta per envernissar toca fer el vernís.
El vaig fer fa un mes i mig i penjo ara la entrada, no tinc massa fotos perquè has d'anar disfressat i amb mascareta i tal. El vaig fer amb un cosñi meu que es dedica professionalment a fer violins i el canalla no m'ensenya gairebé res! s¡ho guarda tot per ell!!

Bé, de fet, el vernís que utilitzaré per aquest violinet és un que vaig fer fa més d'un any amb la meva xicota, de fet el va fer ella seguint les instruccions d'aquií:

http://abcviolins.com.au/how-to-make-a-varnish

Però no vaig fer fotos. Les que deixo aquí són fotos d'un altre vernís que vaig fer i que em essència és el mateix que el de l'enllaç però amb altres proporcions.

La base d'un vernís a l'oli és una resina i l'oli. Jo he fet servir oli de llinosa cuit i colofònia. aquests elements s'han de coure, barrejar i remenar perquè quedi un bon vernis. deixo les fotos.

Trossegem la colofònia per fer-la en pols per barrejar-la després amb l'oli calent

Vam fer dues proporcions, 50/50 i 60/40 (colof/oli) i quan els provem ja veurem quin ens agrada més.

Posem l'oli a bullir , hi barrejem la colofònia, esperem un parell d'hores i ja el tenim

Quan l'hàgim acabat hi haurem de posar un secant (que venen per internet) perquè assequin més ràpid les capes que anirem posant als instruments.

Comentaris (1)06-08-2013 00:09:29

20.- Pèrdua de paciència

Doncs això és el que em passa quan tinc el violí en blanc i ja el puc montar per sentir com sona.

Una part de mi em diu que no el monti encara i el vernissi primer perquè, d'aquesta manera no hauré de refer els forats de la boluta a on aniran les clavilles els quals s'ompliran de vernís si el monto primer i, l'altra part, la demoníaca m'empeny a montar-lo.....sempre guanya el dimoni.

Abans però necessitaré clavilles per 1/2 (que no tinc) però esmolades una mica més primes perquè després , quan hagi acabat d'envernissar, no em quedin els forats massa grans quan els hi passi l'escariador per treure el vernis que m'ha quedat a dins

Es presenta un dilema doncs. He de fer jo les clavilles, però com? doncs recuperant la paciència que fa uns moments havia perdut!

A fer clavilles. Per fer-les m'hauré de fer una maquineta de fer punta amb un forat meś petit que la maquineta de fer punta per les clavilles dels violins normals (que em vaig fer jo en el seu dia)

Agafo un troç de boix que tenia per casa per picar anous i li faig un forat

Amb l'escariador faig el forat cònic

A llimar com un boig una estona fins a arribar a la tangent del forat, i que quedi en linia recta amb la inclinació que li dona el fet de ser cònic.

Habemus clavillam!

He sacrificat tres clavilles que tenia una mica esguerrades per una calaixet però m'en falta una quarta que faré de forma manual i completament ràpida, després ho veureu.

Però amb les clavilles no n'hi ha prou, necessito el batedor i la celleta superior (les cordes les vaig comprar ja), doncs a fer anar el bíceps una estona més:

L'adapto ja de forma que l'alçada de les cordes ja suigui la correcta ja que ara ja tinc el pont petit (amb el que vaig fer les probes d'inclinació de la boluta era un pont per violí 4/4

El remato amb la gubia i a còrrer

No tinc fotos de tot el procés però lo únic que cal que digui és que al final ho vaig aconseguir i el resultat, per esperpèntic que sembli, és aquest

Podeu observar el resultat de la clavilla de la corda de sol, tota una obra d'art

Comentaris (0)05-08-2013 23:49:38

19.- Celleta inferior

Aquesta entrada és un mica xorra però com que forma part de la construcció la poso

Es tracta de la celleta inferior que serà la que soportarà la pressió de la tira del cordal quan les cordes estiguin tensades.

Es fa de banús, jo em vaig comprar unes quantes celletes fetes fa temps (no sé perquè) i ara n'utilitzaré una.

Faig una cavitat lo més bonament que puc i hi enganxo la celleta.

També aprofito per tapar els forats que em van servir de guia per enganxar els plats a la caixa amb fusta d'auró per dissmular-los.

Comentaris (0)05-08-2013 23:19:46

18.- Pífies

Penso que és bo ser exigent i crític amb un mateix i és per això que en aquest article mostraré les pífies que he anat cometent al llarg de tota la fabricació d'aquest aparell.

Aquí es pot veure com el filet està al limit, en aquest punt vaig fer el canalillo una mica menys profund que a la resta i al treure material amb la gubia quasi me'l carrego.

Aquest és una de les que, particularment, més em molesta: no sé per quina raó la tapa em va quedar un pèl més gran que el fons, i aixó que per traçar el contorn vaig fer servir la mateixa arandel.la i per tant, a la part superior inferior l'extrem d'aquesta sobresurt més que no el del fons

Aquí el filet no em va quedar ben encaixat amb la canaleta,

El maelït fong que m'ha estat perseguint durant tota la construcció del fons

A la boluta s'em va trencar un trocet de fusta a la punta (ara està enganxat encara que no es noti) i es veu el foradet que va quedar

Tant a la part superior com a la inferior em va quedar un trocet amb una lleugera concavitat, com que no afecta per res al sò els vaig deixar així. Les parts que tenen aquesta concavitat van enganxades als blocs.

Aquesta punta no em va quedar bé, la vaig apurar massa ui em vaig passar.

Segurament n'hi ha més però aquestes són les més significatives.

Comentaris (2)05-08-2013 23:12:59

17.- Una mica de pulit

Acabar el mànec, deixar-ho bonic i una mica pulit, és a dir, unes quantes horetes fotent-li al paper de vidre (mentre miro alguna peli)

Amb una rasqueta cóncava acabo de perfilar el que seria 'el colze', la veritat és que el deixa molt xulo

I, després d'una estoneta...

Durant aquest procés també he anat arrodonint els vèrtexs i deixant maco tot el conjunt, això amb paper de vidre, que NO he utilitzat per pulir les tapes.

Està com 'prohibit' i es fa amb rasquetes.

Comentaris (4)05-08-2013 22:55:36

16.- Mànec

S'em tira el temps a sobre i només em queda un mes per entregar el violí, vaig justet justet

Pepito espero tenir-lo acabat a temps!!

Continuem... mentre he anat fent tot això que he anat ressenyant, paral.lelament he anat configurant la boluta i el mànec, aquí deixo algunes fotos del preocés:

El mànec semi acabat a falta d'anar-lo ajustant i plint toot el que faci falta:

Per enganxar el mànec necessito escarbar un negatiu lo més clavat possible a la caixa. El vaig fent amb enformadors i llimes petites

A mida que vaig fent la cavitat vaig comprovant que el mànec tingui la inclinació bona que farà que després les cordes estiguin a l'alçada que han d'estar, ec,,,

En aquest cas, no ho sé si ho he fet bé. he agafat una mida sorgida d'una regla de tres amb un 4/4, en aquest últim la barra de projecciò que se situa per sobre del batedor ha d'anar a parar a 27mm. del terra a l'alçada del pont, en el cas del 1/2 (i fent la rebgla de tres ) en surt que ha d'anar a petar a 25mm.

Marco els 25mm. a un pont que hi deixo aguantat i vaig teient material al colze del mànec fins que em coincideixi a la mida:

ç

Mica en mica m'hi acosto, es pot observar la ratlleta pintada a l pont per mi.

Aquí l'nvent que he fet servir per agilitzar la operació que he explicat a dalt.

JA el tinc!!!

La base del mànec ha de quedar pefectament encarada a la pestanya que vaig deixar quan vaig dibuixar el conorn del fons

I ja el puc enganxar (amb cola calenta eh!!)

Comentaris (5)02-08-2013 00:55:10

15.- Enganxat de la tapa

En aquest article no m'extrendré molt perquè seria una repetició de l'article que vaig fer amb el fons.

Es fa, doncs, igual que vaig fer amb el fons.

Si que vull posar almenys un parell de fotos, en la 1a es veu com utilitzo els foradets que vaig fer quan vaig dibuixar els contorns de les tapes i en la 2a la tapa enganxada després de tot el procés.

Comentaris (3)01-08-2013 00:04:25