login
Inicia sessió

register
Registra't

Construcció d'un violí

14.- Acabat de l'interior

Ja tinc els contraros per enganxar la tapa.

Ara toca arrodonir els tacs superior i inferior i, amb les fulles d'ebanista, pulir l'interior per treurs els regalims de cola que hagin pogut quedar

I aquí el tema acabat:

abans de tancar la tapa envernissaré l'interior i el posaré a assecar

Evidentment el vernis l'he fet jo, en alguna altra entrada ja explicaré com l'he fet.

Aquí dos dels meus fillets posant-se morenets, els poso per assecar les fustes i el vernis que acavo d'aplicar al petit

faig un forat al tac inferior amb una broca i després el faig cònic amb l'escariador (el mateix que faré servir per les clavilles)

Després li poso una peça, made by Marcus per adaptar-la al motoret d'una cambra de UV's que vaig fer per assecar els vernissos.

Porto unes 3 hores intentant pujar un video de la cambra d'UV's que em vaig fer fa mig any però davant la impossiblitat tècnica i la pèrdua de la meva paciència he decidit desistir i penjar un parell de fotos.

ç

Amb aquestes dues fotos un es pot fer una idea de què és una cambra d'UV's

És hora doncs d'enganxar la tapa!!

Comentaris (2)31-07-2013 23:58:32

13.- Contraaros de la tapa

Enganxat el fons continuo per anar a per la tapa.

Desensamblo el tinglado i puleixo amb rasquetes una mica l'excés de cola que hagi regalimat.

Treure la plantilla és un suplici, en teoria quan enganxes els tacs ho fas amb cola calenta, però a mi sempre em fa mandra i opto per cola blanca, la qual, no es pot retirar amb calor, només tallant-la amb un cutter molt finet, i m'hi estic hores!

Un dia em vaig dedicar a tallar tires de la resta d'una de les tapes d'abet que he fet servir per fer els contraaros, per tant faré servir aquestes tires avui.

El procés és, evidentment idèntic als contraaros pel fons: els deixo a 5 x 1,5 mm., els doblego, els enganxo amb cola calenta (ara sí que la mandra no val) i els subjecto fins que assequi la cola amb pinçes del super.

Aquestes pinces les vaig adaptar, al seu dia, tallant-les-hi la punta cosa que és necessària perquè quan tens la plantila posada (quan fas els contraaros del fons) la punta de la pinça tocaria la plantilla i no podries apretar el contraaro (vaja rotllos que explico)

A les C's, els contraaros, entren dins del tac per tant s'ha de fer una canaleta per poderlos-hi inserir:

Amb el regiment de pinces els apreto i ho deixo tota la nit...

Comentaris (1)27-07-2013 01:28:51

12.- Ensamblatge del fons amb la caixa

Una vegada tinc a tota la familia, és el moment de que quedi unida.

Enganxo el fons primer (que és el cantó pel qual vaig enganxar els contraros)

PEr fer-ho faré servir cola calenta, el motiu és que era la cola que hi havia a l'època d'stradivari & company i que permet desensamblar el violí per si se li ha de fer alguna reparació. Ńomés aplicant aigua molt calenta i paciència podriem desmontar un dels plats d'un instrument montat.

Foto de la familia:

Aquesta cola està feta de colàgen , barrejada amb aigua calenta es desfà i al bany maria es barreja i disol pefectament a l'aigua i queda líquida per poderse aplicar.

Li poso una quantitat d'aigua a ull, procurant que tapi una mica la superfície deixada pels granulets de cola, ara l'he de deixar esperar uns 15min. i anar remenant perquè té tendència a fer grumolls.

Mentre reposa preparo els sargentets que faré servir per apretar la tapa per tenir-los apunt i poder fer-los servir ràpidament, ja que la cola calenta es refreda de seguida i hi ha vegades que, com t'entretinguis una mica, se t'ha assecat .

Aquestst sargentets els vaig fer quan vaig construir el 1eviolí

Aquí l'exèrcit apunt per atacar

JA tinc barrejats els granets de cola amb l'aigua i poso la mescla al bany maria

Així queda d'espessa

finalment i, amb l'ajuda dels foradets que vaig fer els primers dies als plats, aplico la cola i apreto ben fort!

Comentaris (3)26-07-2013 01:06:57

11.- Fons 3: graduant el plat

El següent pas és graduar el plat, ja conformats amb l'arquejat exterior, ara només ens hem de concentrar en buidar fusta i anar deixant els gruixos a:

Gruix general: 2mm.

Gruix al centre: 3,5mm

Marco el contorn 7mm. de l'extrem. aquesta marca em delimitarà les zones a no buidar, que seràn les que aniran en contacte amb la caixa quan ho encoli tot.

I començo a buidar, primer amb gubia i després amb els ribotets i després amb les rasquetes.

i.... al cap d'unes quantes hores el resultat és aquest

He deixat el plat a fa#, una mica bèstia per algú que comença a tocar el violí, ja que, aquest, sonarà fort però serà dificil de tocar.

Però com que també em serveix de pràctica per porbar coses, doncs el deixo que soni guay (ja veurem què passa) i miro si la teoria concorda amb la pràctica. :-)

Comentaris (0)15-07-2013 23:50:00

10.- Fons 2: arquejat

Amb el filet inserit a la seva ranura ja puc començar a fer l'arquejat exterior (o bombatura).


Faré servir el mateix sistema que per la tapa i per tant, primer adaptaré la curatura barroerament a la forma de les plantilles i després amb el compàs de corbes i les rasquetes l'aniré pulint.

Començo rebaixant l'alçada del plat amb un ribot gran a 14,4mm (segons les mides del full aquell que tinc)

i adaptant la mida longitudinal a la curvatura de la plantilla:

Continuo fent canals per cada una de les plantilles transversals, en total n'hi ha 5 i s'acostumen a fe dels punts d'inflexió del contorn del violí (é a dir, a cada un dels punts on la forma canvia la seva cuvatura):

Una vegada he adaptat totes les plantilles agafo el compas de corbes que m'he fet jo mateix, com veureu a les dues següents fotos és una tonteria fer-lo, de fàcil que és.

Amb el compàs traço les corbes de nivell de tot el plat, aquestes m'informaran de la deformació d'aquest, cosa que és practicament imperceptible a ull nu.

Per traçar les corbes la base de sota del plat ha de ser completament plana, si no és així, el dibuix de la corba resultant sortirà erroni perquè els punts de referència sobre els que s'ha traçat difereixen en alçada respecte uns dels altres i, per tant, es traçaria una corba que no ens definiria el contorn superior correctament,

Amb el mapa de corbes fet (al principi en fer-ne poques és suficient), veiem si ens hem desviat una mica alhora que feiem la superfície tenint les plantiles com a referència.

En la foto de sota es veu claríssim que la superfície generada amb les plantilles no és simètrica. Ara toca, doncs rascar pel cantó inferior esquerre i per la dreta una mica també, aniré rascant fusta amb les rasquetes fins que les corbes resultants siguin una simetria acceptable.

Aquest és l'aspecte amb el que queda després de tot , no és

Comentaris (3)15-07-2013 23:36:33