login
Inicia sessió

register
Registra't

Construcció d'un violí

32.- Violins fets per mi

EL PRIMER:

EL SEGÓN:

EL TERCER (ja el coneixeu):

EL QUART (en procés):

Comentaris (6)26-09-2013 23:34:42

31.- Final de l'aventura

Aquest dissabe ja l'entrego però abans he d'acabar de montar-lo.

Encara no tocaria perquè el vernís no està sec del tot (encara que ho sembli), un mes més assecant-se li aniria de perles.

Preparo el pont perquè s'adapti a la perfecció a la curvatura de la tapa. El pont va situat entre les efes a l'alçada de la ratlleta del mig d'aquestes.

Amb paper de vidre finet el vaig rascant perquè agafi la forma

Ara ja es pot posar l'ànima, utilitzo un posa ànimes que vaig comprar fa temps, que consta d'un extrem amb una punxa i l'altre amb una creueta per, una vegada tinguis l'anima aguantada a dins, rectificar la posició d'aquesta.

Així és com queda (després de7 ó 8 intents). L'ànima és d'avet i, si es pot, es fa servir la mateixa fusta de la tapa. És convenient que tingui la veta molt junta i que aquesta quedi paral.lela a les vetes de la tapa.

L'ànima ha de recaure a 1mm. endins de la pota del pont. Per mirar que estigui bé i/o moure-la en cas que no, utilitzo un regle de plàstic flexible (de propaganda de no sé on)

Es pot comprobar que està al lloc perfecte ;)

l'últim treballet que queda és marcar les ratlletes on assentaran les cordes perquè no marxin de costat i llestos.

Aquí queda feta la obra apunt per entregar.

Donca aquí s'acaba l'aventura , dissabte l'entrego i a per alguna altra cosa.

Ja tinc varis projectes en ment, 'hi ha un de gros (que de fet ja he començat) i algun de petitet (que també he començat).

Aniré penjant més coses al blog, no el deixo tancat però no sé què fer, si tancar aquest blog i obrir-ne un de nou perquè les coses que vagi fent ja no s'encaviran sota el títol d'aquest, perquè no seràn de la pròpia construcció del violí.

A veure si m'ajudeu a decidir-me,

De moment us penjo una foto e la que s'intueix el que estic começant.....

Comentaris (3)26-09-2013 00:52:53

30.- Acabat del mànec.

És una de les coses que més m'ha costat de trobar, com s'acaba el mànec.

Al final de molt escudrinyar he sabut que es tinta amb algun tipus de tint natural i no es vernissa (aixo ja ho sabia),

El tint que es pot posar és arrel de xicòria torrada i bullida amb aigua que dona un color tipus cafè a la flama de l'auró.

Així ho he fet, he aconseguit xicòria, que pot servir de substitut del cafè (sense cafeina) perquè té el mateix sabor, a una herboristeria de la plaça reial de barcelona. És careta, 7,5€ el pot però a mi em pot durar molt de temps.

La poso en un morter i la molc una mica perquè es barreji bé amb l'aigua quan bulli.

La poso a bullir i mentre espero puleixo el mànec amb paper de vidre.

La mescal bullida ha de quedar com una pasta, no líquida perquè la pasta tenyeix millor que no pas el líquid.

Una foto del mànec en blanc.

I aquí ja tenyit, es pot fer amb el dit però us quedarà negre durant un dia.

Finalment el puleixo una mica amb pasta de pulir i l'acavo amb dues o tres capes d'oli de llinosa pur que farà que quedi una superfície més llisa.

Comentaris (5)22-09-2013 16:48:22

29.- Celleta superior.

Doncs no!, encara no s'ha acavat això! encara falten coses.

La celleta superior és on recolzen les cordes abans d'anar al claviller, aquesta, marca la longitud de la corda vibrant, del pont a la celleta superior és on vibrarà la corda, més enllà d'aquests dos punts no.

Llimo una miqueta el mànec per treure-li el vernís del punt on encolaré la celleta.

Amb cola calneta (com sempre) l'engaxo i l'apreto amb un d'aquells útils que em vaig fer

Aquest és l'aspecte que té , ara toca pulir-la i arrodonir-la perquè les cordes passin bé i freguin de tal manera que no es trenquin al apretar les clavilles quan l'afines.

Aquí la celleta acabada.

Comentaris (0)22-09-2013 16:32:43

28.- Clavilles

Estic aborrit esperant que el varnís vagi assecant-se i aprofito per encaixar les clavilles.

Les he comprat aquí:

http://www.musicalfuste.com/

Són molt bona gent i sempre els hi porto els meus fillets perquè els vegin quan els he acabat.

N'he comprat unes de banús per violí d'1/2 el que no vaig fer va ser pensar que habien de ser en brut i no fetes, perquè jo les adapti a la meva manera.

La sort és que la conicitat de les clavilles que vaig comprar és la mateixa que la del meu escariador i per tant m'han servit.

Em vaig preparar amb tot l'arsenal (tal i com mostra la foto) però no vaig haver de fer sevir la màquina de fer punta a les clavilles perquè, com he dit abans, ja venien conificades.

El que sí que vaig haver de fer van ser els forats cònics amb l'escariador

Aquí les clavilles amb la longitud ajustada.

I aquí tallades perquè quedin més boniques.

Comentaris (0)22-09-2013 16:24:23

27.- Batedor

Am el vernís acabat, bé, semi-acabat perquè necessitaria estar assecant-se almenys un mes més, falta engaxar el batedor, la celleta superior, tintar el mànec i ja montar-lo.

Anem doncs a pel batedor.

És dificil d'enganxar perquè està abombat i no és paral.lel al mànec i tendeix a moure's quan l'estàs apretant amb els sarjants.

Primer alliso bé amb una rasquea la zona a enganxar, amb una regla plana i a contrallum miro que la superfície estigui completament llisa per rebre el batedor, faig el mateix amb el batedor i obtinc dues superfícies planes que ja puc enganxar. És important que hi hagi un contacte total entre les superfícies per no predre sò degut a males vibracions que pugui ocasionar el fet contrari.

Amb l'ajuda d'una fusta que vaig preparar per enganxar batedors , l,'enganxo i minimitzo el moviment d'aquest degut a que proporciono una base paral.lela als dos extrems dels sarjants. (de totes maneres sempre es mou una mica :-(()

Com que la resta és esperar, deixo una foto del batedor enganxat i llestos.

Comentaris (4)22-09-2013 16:05:43

26.- Envernissat 3: acabat

Doncs després de vàries capes i fer com el de karate kid (dar cera, pulir cera) he acavat l'envernissat.


El procès consta de:

una primera capa de base que li dona color al violí, acostuma a ser una capa d'algun tint de color groc daurat que serveix de base general, perquè la base no sigui blanca. Jo no n'he posat perquè el meu vernís té un pigment incorporat que és daurat i per tant no necessitava tintar. Aquesta primera capa ha de penetrar a la fusta per tenyir-la.

Després de la base s'ha de posar un tapaporos perquè el vernís no entri a la fusta, aquest, ha de quedar per sobre.

Després ja venen les capes de vernís. El mètode utilitzat a Cremona pels grans mestres er: una capa de vernís transparent i després una capa de vernís amb pigment per anar colorejant, aixì successivament fins que s'aconseguia el color desitjat.


Jo bàsicament he fet servir aquest mètode i el resultat m'agrada molt.

Deixo doncs unes fotos del violí envernissat.

Es triga tant pel temps que triga en assecar-se cada capa.

Llástima que les fotos fetes amb el mòbil quedin tant malament!!!

Comentaris (7)22-09-2013 15:52:11

25.- Eines fetes per mi

Com que el procés d'envernissat és llarg i tediós, penjo una entrada que no és propiament sobre la construcció.

Es tracta de les eines que m'he anat fent al llarg d'aquests 2 anys que porto amb aquesta història perquè em sortis més barateta la cosa.

SARGENTETS

UNS ALTRES SARGENTETS

COMPÀS DE CORBES DE NIVELL

MEDIDOR DE GRUIXOS

GRAMIL

RIBOTET

MAQUINETA PER CONIFICAR CLAVILLES

TAULA DE PAPER DE VIDRE

BASE PER TREBALLAR

RASQUETES

MORDACES PER BARRA HARMÒNICA

Comentaris (5)01-09-2013 22:41:34